Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου 2012

ΔΡΑΣΗ ΤΩΡΑ!! ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΜΟΣΧΑΤΟΥ-ΤΑΥΡΟΥ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ,ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΗ

ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΑΤΤΙΚΗΣ 2021
ΜΟΣΧΑΤΟ - ΤΑΥΡΟΣ


Θέσεις – προτάσεις για το δημόσιο διάλογο

Α. Γενικά
Ο διάλογος για το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής 2021 (ΡΣΑ) χωλαίνει. Απέχουμε έτη φωτός από το 1985 και την εποχή του Αντώνη Τρίτση, από τότε που το Ρυθμιστικό Σχέδιο παρουσιαζόταν σε ανοικτές λαϊκές συνελεύσεις παρόντος του ίδιου του υπουργού και των δημάρχων, όπου επί ώρες οι φορείς της πόλης συζητούσαν, ζητούσαν, πρότειναν και συμφωνούσαν. Τι έμεινε από εκείνο το ΡΣΑ και το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο που ακολούθησε αμέσως μετά; Πολλά καλά που σχεδιάστηκαν και άλλα καλύτερα, που αν είχαν γίνει, θα είχαμε ένα διαφορετικό Μοσχάτο και Ταύρο.
Εκείνο το ΡΣΑ θεσμοθετήθηκε οριστικά το 1988. Ζητάμε εδώ και χρόνια - από το 2004 - να υπάρξει νέο ΡΣΑ, όχι γιατί εκείνο είναι κακό, αλλά γιατί χρειάζεται επικαιροποίηση, προσαρμογή στα σημερινά μεγέθη της πόλης, στις αλλαγές που επέφερε η Ολυμπιάδα, στα δεδομένα της κοινωνικής, περιβαλλοντικής, οικονομικής κρίσης κ.α.
Σήμερα ένα νέο ΡΣΑ είναι έτοιμο για συζήτηση. Με ορίζοντα τυπικά 10ετίας. Στην πραγματικότητα, αν εφαρμοστεί, θα επηρεάσει σε πολύ μεγαλύτερο βάθος χρόνου την πολεοδομική εξέλιξη του Λεκανοπεδίου. Όμως ουσιαστική  συζήτηση δεν ανοίγει από τους επίσημους. Είναι χαρακτηριστική η ασάφεια γύρω από το πιο είναι τελικά το σχέδιο διαβούλευσης, το οποίο βρίσκεται μεν αναρτημένο στην ιστοσελίδα του ΟΡΣΑ αλλά όχι στις επίσημες ιστοσελίδες των σχεδίων της κυβέρνησης (opengov) και του ΥΠΕΚΑ προς διαβούλευση. Ελάχιστες ημι-δημόσιες εκδηλώσεις έγιναν στην Αθήνα σε κλειστό κύκλο απόντος του Υπουργού ΠΕΚΑ ο οποίος δεν τολμά όπως και όλη η κυβέρνηση να εμφανιστεί δημοσίως. 
To νέο Ρυθμιστικό πρώτα απ’όλα έχει χάσει τη δημοκρατική του παράδοση. Η εμπλοκή της Αυτοδιοίκησης και της κοινωνίας στη διαβούλευση και στη λήψη των αποφάσεων είναι ζητούμενο.

Β.Η «ΔΡΑΣΗ ΤΩΡΑ!» τοποθετείται σήμερα απέναντι στο ΡΣΑ
με σοβαρότητα και υπευθυνότητα.
           
Συμμεριζόμαστε την κριτική και υιοθετούμε το συνοπτικό συμπέρασμα από την εισήγηση της Καθηγήτριας του ΕΜΠ και Δημοτικής Συμβούλου Αθήνας Ελένης Πορτάλιου για το σύνολο του ΡΣΑ και τη φιλοσοφία του:
“Η εκπόνηση ενός Ρυθμιστικού Σχεδίου που θα προδιαγράφει το όραμα της συνεκτικής πόλης, της προστασία της φύσης και του περιβάλλοντος, της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, της ισόρροπης ανάπτυξης/ αποανάπτυξης, της αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου, της ισότιμης πρόσβασης στα δημόσια αγαθά και της διασφάλισης σε όλους/ες του δικαιώματος στην κατοικία και τις κοινωνικές υποδομές, ισοδυναμεί στις σημερινές συνθήκες με τον τετραγωνισμό του κύκλου. Το ΡΣΑ/Α 2021 προσπαθεί να συμφιλιώσει την πολεοδομία την μεγάλων ρυθμιστικών δημόσιων παρεμβάσεων με την απορρύθμιση του χώρου στην εποχή του ανεξέλεγκτου καπιταλισμού και τη χωρική δικαιοσύνη/ περιβαλλοντική προστασία με την κυριαρχία των μνημονιακών πολιτικών διάλυσης της κοινωνίας και καταστροφής του περιβάλλοντος. Απ’ αυτή την άποψη βρίσκεται μπροστά σε ανυπέρβλητες αντιφάσεις. Η πολεοδομία δεν μπορεί να ασκήσει πρωτογενώς κοινωνική, οικονομική, περιβαλλοντική πολιτική. Γι’ αυτό και ένα Ρυθμιστικό Σχέδιο προϋποθέτει κοινωνικές και πολιτικές ανατροπές που οδηγούν σε μια εναλλακτική διέξοδο από την κρίση.”
Ο διάλογος δεν μπορεί να περιοριστεί σε ανταλλαγή επιστολών και δημοσίευση ανακοινώσεων. Προτείνουμε να ακούσουμε, να συγκλίνουμε και να δημιουργήσουμε όλοι οι φορείς του Μοσχάτου - Ταύρου ένα κοινό ντοκουμέντο που θα απαιτήσουμε να ενταχθεί στο ΡΣΑ στο πνεύμα που αναπτύξαμε. Με κοινές θέσεις για τα μεγάλα κεφάλαια του ΡΣΑ που αφορούν τον Δήμο μας. Είμαστε σίγουροι ότι οι έμποροι, οι βιοτέχνες, οι φορείς, οι συλλογικότητες έχουν και άλλες εποικοδομητικές ιδέες.
Ζητάμε να υπάρξει ένα σχέδιο για το Μοσχάτο και τον Ταύρο, δημοκρατικό και δίκαιο, προϊόν σοβαρής συζήτησης, όπου η τεχνοκρατική ματιά, η πολιτική ματιά, η οικονομική ή η οικολογική θεώρηση αλλά και ο απλός όχι επιστημονικός λόγος του κάθε κατοίκου θα βρει θέση, σε ένα κοινό όραμα για την πόλη.            
Είμαστε ανήσυχοι και επισημαίνουμε ότι παρά τις προθέσεις και την επιστημονική επάρκεια της ομάδας η οποία συνέταξε το ΡΣΑ 2021, είναι πιθανόν στη Βουλή να φθάσει ένα άλλο σχέδιο, το οποίο δεν θα έχει συζητηθεί με την κοινωνία αλλά με την κτηματαγορά και τους «εθνικούς εργολάβους».
Ο Δήμος Μοσχάτου - Ταύρου ανοίγει τη συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο. Δυστυχώς όχι και στις γειτονιές, στους φορείς και στους πολίτες. Σε αυτό τον διάλογο για το ΡΣΑ, τις θετικές ή αρνητικές επιπτώσεις του στο Μοσχάτο και Ταύρο θα προσπαθήσει η «ΔΡΑΣΗ ΤΩΡΑ!» σε συνεργασία με τις συλλογικές τους εκπροσωπήσεις και τους δημότες να προτάξει.
Το μεγάλο έλλειμμα δημοκρατίας των ημερών αξίζει να επιχειρήσουμε να το καλύψουμε, διεκδικώντας για το Μοσχάτο και τον Ταύρο ένα μέλλον καλύτερο από το σημερινό μαύρο παρόν. Μαύρο στο επίπεδο της απασχόλησης, της ανεργίας, της φτώχειας, του υποβαθμισμένου περιβάλλοντος, της καταστροφής των δημόσιων χώρων, του ξεπουλήματος της δημόσιας γης.

Γ. Για το γενικό πλαίσιο του ΡΣΑ

Σε περίοδο κατακερματισμού του κοινωνικού ιστού του μικρομεσαίου αστικού Μοσχάτου και της εργατούπολης του Ταύρου  οφείλουμε να είμαστε σαφείς. Για παράδειγμα τα ζητήματα της ανάπτυξης: Αν η ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα είναι οι ψευδώνυμοι τίτλοι πίσω από τους οποίους κρύβεται η λεηλασία και το ξεπούλημα λέμε ΟΧΙ.
Εμείς μιλάμε για ανασυγκρότηση του παραγωγικού ιστού της πόλης, για διάσωση της παραδοσιακής αγοράς και του μικρεμπόριου, της βιοτεχνίας και της μεταποίησης, για αξιοπρεπείς θέσεις εργασίας σε υγιείς μονάδες, για δημόσια έργα που συνεισφέρουν στην πόλη.
Δεν εννοούμε δώρα σε εργολάβους, φθηνούς εργαζόμενους προσφερόμενους σε αετονύχηδες του χρηματιστηρίου, τζάμπα δημόσια οικόπεδα σε αεριτζήδες «επενδυτές».
Η απόφαση για τη διατήρηση των ελεύθερων χώρων πράσινου στην πόλη μας, τα πάρκα, τις πεζοδρομήσεις, για τον δημόσιο, ελεύθερο και προστατευμένο χαρακτήρα της παραλίας μας, η απόφαση για τη διάσωση των νεοκλασικών, για τη δημιουργία των νέων σχολείων και των αθλητικών χώρων που σήμερα συγκροτούν το εκπαιδευτικό και αθλητικό δυναμικό της πόλης, οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, τα μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος από παράνομες και αυθαίρετες χρήσεις, η κατάργηση της πολιτικής της έγκρισης των μεμονωμένων πράξεων εφαρμογής από τις δημοτικές πλειοψηφίες Μοσχάτου και Ταύρου είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για έναν ουσιαστικό σχεδιασμό της ανάπτυξης της πόλης με κοινωνικά, περιβαλλοντικά και οικονομικά κριτήρια.
Συμφωνούμε απολύτως στην κοινή ιδέα για την ενοποίηση της πράσινης ζώνης του ΣΕΦ με τον Κηφισό και το νέο Πάρκο του Φαληρικού Όρμου, που θα απλώνεται μεταξύ των εκβολών των δύο ποταμών, αν βέβαια μείνει Πάρκο καθώς η πολύ πρόσφατα ψήφιση από την Βουλή νόμου,  αυξάνει τον συντελεστή δόμησης 70%, τον συντελεστή κάλυψης 200% και προσθέτει επιπλέον χρήσεις ασύμβατες με κοινόχρηστο χώρο πρασίνου.
Συμφωνούμε επίσης και στη χωροθέτηση του περιφερειακού πάρκινγκ (park and ride) κοντά στον Σταθμό του ΗΣΑΠ ώστε να αποφορτίσουμε το κέντρο της πόλης του Πειραιά. Δε συμφωνούμε όμως στο να  θυσιάσουμε πράσινο από το Πάρκο για το υπόγειο πάρκινγκ ,γιατί δεν το κατασκευάζουμε κάτω από την ασφάλτινη αλάνα που περιβάλλει το Στάδιο «Γ. Καραΐσκάκης»;
Το Μοσχάτο έχει επιβαρυνθεί μετά το 2004 αφόρητα από τους οδικούς άξονες. Το ΡΣΑ αγνοεί αυτή τη διάσταση. Χρειάζεται να τη θέσουμε.
Να αποτρέψουμε την εγκατάσταση χρήσεων που θα επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο (όπως τα Mall) την κυκλοφοριακή επιβάρυνση.
Να ενισχύσουμε το περιβαλλοντικό ισοζύγιο, με δημιουργία περισσότερων ελεύθερων χώρων και πράσινου στις γειτονιές, με νέους πεζόδρομους και πλατείες, με μείωση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, με ζώνες ελεγχόμενης κυκλοφορίας, με αποτροπή της διαμπερούς κυκλοφορίας, με εύκολη και φθηνή δημόσια συγκοινωνία.
Θεωρούμε ότι οι αγώνες των κατοίκων και τα θετικά τους αποτελέσματα, πολλές φορές μέχρι τώρα ματαίωσαν σχέδια π.χ για την παραλία ασύμβατα με το Πάρκο, εκεί και σε άλλα σημεία της πόλης.Είναι μία σπουδαία παρακαταθήκη που πρέπει να την διαφυλάξουμε.
Θετικά βλέπουμε και την ανάπτυξη του κέντρου του Μοσχάτου και του Ταύρου ως περιοχές αγοράς και συνάθροισης των δημοτών. Εδώ όμως ο Δήμος Μοσχάτου - Ταύρου δεν τολμά: Τα πράγματα έχουν φθάσει στο απροχώρητο. Τα τραπεζοκαθίσματα και οι αυθαίρετες πέργκολες – κλειστές κατασκευές έχουν καταλάβει τα πάντα.. 
 Απαιτείται λοιπόν έλεγχος των χρήσεων γης στην κατεύθυνση της ισορροπίας των χρήσεων με τον περιορισμό των αναψυκτηρίων σε κάποιες περιοχές και την επιδίωξη επέκτασής τους, αντίστοιχα, σε άλλες οι οποίες έχουν ανάγκη μία τέτοια αναζωογόνηση.

Δ. Ειδικά για Μοσχάτο-Ταύρο

Το νέο ρυθμιστικό για τον Μοσχάτο - Ταύρο πρέπει να ανακτήσει κατ’ αρχήν την ταυτότητά του. Αυτήν που έχει απωλέσει λόγω της κρίσης, της αποβιομηχάνισης, του αρχοντοχωριατισμού της εποχής της Δικτατορίας και των Ολυμπιακών Αγώνων με το μπάζωμα της παραλίας και το «τοίχος του αίσχους», της αύξησης των συντελεστών δόμησης, της αυθαίρετης λειτουργίας ρυπογόνων και παράνομων δραστηριοτήτων στον οικιστικό ιστό του Ταύρου και στον Ελαιώνα.
Ο Δήμος μας είναι η πόλη των  μεσαίων και μικρών αστών, των εμπόρων (κάποτε), των εργατών, και των προσφύγων των μεταναστών. Οφείλουμε να την αναδείξουμε ως τέτοια. Η ταυτότητα αυτή εκφράζεται στους αναιμικούς χώρους πολιτισμού, όσους κυρίως στηρίζονται στις πλάτες εθελοντών πολιτών, κακοπληρωμένων δασκάλων, το Πολιτιστικό Κέντρο, το Πνευματικό Κέντρο, το Δημοτικό Ωδείο  και με τα δυο κτίρια του, οι θερινοί δημοτικοί κινηματογράφοι, τα παλιά Σφαγεία, το ίδρυμα Κακογιάννη, ο Ελληνικός Κόσμος, ο χώρος του συλλόγου Κρητών, η Πνευματική Εστία, το σπίτι της Κίνησης Πολιτών «Μεσοποταμία». Είναι ανάγκη να βρουν τη θέση τους σε αυτή την ταυτότητα, οι πολιτιστικοί - αρχαιολογικοί θησαυροί που σκονίζονται σε κλειστές αποθήκες κυρίως στο Μουσείο Πειραιά  
Η ταυτότητα της πόλης είναι τα ίδια της τα μνημεία και το τοπίο της. Οι σπουδαίες αρχαιότητες, οι ιστορικοί τόποι θυσίας (μνημείο εκτελεσθέντων Χαμοστέρνας)  τα πάρκα και οι και πλατείες.
Τα βιομηχανικά κτίρια, κελύφη κτιρίων,μνημεία σήμερα μιας καταρρέουσας και ουσιαστικά ανύπαρκτης βιομηχανικής και βιοτεχνικής παραγωγής,  που υπάρχουν στην περιοχή του Ταύρου και του Ελαιώνα, οι προσφυγικές και εργατικές κατοικίες στον Ταύρο είναι τόποι σημαντικοί για την ιστορική διαδρομή της πόλης και πρέπει να αναδειχθούν.
Η οδός Πειραιώς και τα Μακρά Τείχη, όσα δεν είχαν την τύχη να καταχωθούν για να κτισθούν κατοικίες ή να γίνουν έργα υποδομής πρέπει να τύχουν σεβασμού και η αξιοποίησή τους να συμβάλλει στην ουσιαστική πολιτιστική αναβάθμιση της περιοχής και όχι στη φτηνή εμπορική υποκουλτούρα που συστηματικά αναπτύσσεται στο μέτωπο της οδού Πειραιώς.
Όλα αυτά είναι σημεία στον χώρο, είναι τοπία και δομές οι οποίες πρέπει να περιλαμβάνονται στο νέο ΡΣΑ με στόχο την αναβάθμισή τους και τη διεύρυνσή τους.Οφείλουμε να τις προστατεύσουμε, να τις αναδείξουμε και να τις αξιοποιήσουμε με μοναδικό γνώμονα το ότι αποτελούν πολύτιμη κοινή μας κληρονομιά.

Ε. Τοπική στρατηγική εξόδου από την κρίση

Το ΡΣΑ προτείνει ουσιαστικά στην “ελεύθερη αγορά” και στους “επενδυτές” να αναλάβουν τη διάσωση της πόλης και σε εμάς να τους διαθέσουμε ανεπιφύλακτα τη γη. Αν μας το πρότειναν το 2004 μπορεί και να το πιστεύαμε. Σήμερα όμως, το 2011, ξέρουμε ότι αυτή η άγρια ανάπτυξη είχε ως κύριο στόχο τη χρηματιστηριακή κερδοσκοπία. Ξέρουμε ότι έτσι ακριβώς οδηγηθήκαμε στην καταστροφή. Οι ελάχιστοι κέρδισαν από την υπεραξία των μετοχών και των οικοπέδων επενδύοντας δήθεν σε φθηνή ή δωρεάν γη, καταστρέφοντας όχι μόνο το περιβάλλον αλλά και τις τοπικές πραγματικές αγορές για να πλουτίσουν οι εικονικές της οδού Σοφοκλέους. Κέρδισαν τεράστια ποσά από τις ολυμπιακές εργολαβίες και παραχωρήσεις δημόσιας γης ενώ γύρω η πόλη κατέρρεε.
Οι αλλαγές σε χρήσεις γης στον Ελαιώνα και η προκλητική εφαρμογή των μεμονωμένων πράξεων εφαρμογής, η αλλαγή του  νομικού πλαισίου για τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις υπέρ του δημοσίου, η κατάργηση στην πράξη του Ν1337/85 οδήγησαν στην απώλεια πολύτιμων χώρων για την περιβαλλοντική ανάσα της περιοχής. Τα περισσότερα από αυτά έγιναν με υποσχέσεις για χιλιάδες θέσεις εργασίας και σήμερα ο Δήμος μας πνίγεται στην ανεργία. Ως εδώ! Ο μύθος των “αναπτυξιακών επενδύσεων” έχει ξεγυμνωθεί και πρέπει να τελειώνουμε με αυτόν. Ούτε ένα μέτρο γης δεν πρέπει να δοθεί σε τέτοιου τύπου έργα.
Επειδή δε με το Μνημόνιο, τον Εφαρμοστικό Νόμο και το Fast Track επιχειρείται η πλήρης κατάργηση οποιουδήποτε δημοκρατικού ελέγχου ή ρυθμιστικού ρόλου του Δημοσίου, το βάρος πέφτει στους ώμους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των πολύμορφων κινημάτων και κινήσεων πολιτών. Πριν λίγες μέρες νιώσαμε τι σημαίνει η  κατάργηση κάθε έννοιας δημοκρατικής διαδικασίας και δημόσιας διαβούλευσης , όταν η τρικομματική κυβέρνηση χωρίς καμιά ενημέρωση μέσα σε μια νύχτα, με άρθρο στο τέλος άσχετου νόμου, άλλαξε ριζικά τις συνθήκες δόμησης και χρήσης γης στην παραλία Μοσχάτου.
Τώρα περισσότερο από ποτέ άλλοτε, η οργάνωση της ζωής της πόλης, για σήμερα αλλά και για το μέλλον, πρέπει γίνει υπόθεση της κοινωνίας μας. Πρέπει και μπορεί να στηριχθεί και να διαμορφωθεί από την ίδια, από τα κάτω και να προχωρήσει με αιτήματα για γενναίες δημόσιες παρεμβάσεις, για τη βελτίωση του περιβάλλοντος, του χώρου και της ποιότητας ζωής, για να βγάλουμε την πόλη από την κρίση.
Το ΡΣΑ δεν τοποθετείται- το σχέδιο ήταν ήδη σε διαβούλευση- απέναντι στα σχέδια του ΥΠΕΚΑ για τον Φαληρικό Όρμο και ιδιαίτερα για την παραλία Μοσχάτου. Όμως τόσο ο Δήμος Μοσχάτου – Ταύρου, όσο και ο ΟΡΣΑ έχουν υποχρέωση να σταθούν απορριπτικά απέναντι στις φαραωνικές προθέσεις του  ΥΠΕΚΑ για την παραλία, όπως επίσης και σε κάθε σχέδιο μετατροπής του Ελαιώνα σε χώρο αποθήκευσης κάθε ρυπογόνου και αυθαίρετης λειτουργίας που θα μεταφερθεί, αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα ανάπτυξης χώρων πράσινου και υποδομών κοινωνικής αλληλεγγύης και δράσης.
ΣΤ. Διάσωση της τοπικής αγοράς και της μεταποίησης
Θεωρούμε ότι η τοπική αγορά όπως και η ήπια και μη οχλούσα μεταποίηση πρέπει να διασωθούν λόγω των πολλαπλών λειτουργιών τους στη ζωή της πόλης. Δεν είναι μόνο παραγωγικές δραστηριότητες οι οποίες δημιουργούν εισόδημα και θέσεις εργασίας, εξαιρετικά σημαντικά και τα δύο σε καιρούς κρίσης. Αποτελούσαν και αποτελούν σημαντική κοινωνική λειτουργία της  ταυτότητας της πόλης, χώρους συνάντησης, επικοινωνίας και πολιτισμού. Η διατήρησή τους ζωντανών και λειτουργικών, διασώζει το αστικό τοπίο εντάσσοντάς το στην πραγματική οικονομία της πόλης χωρίς να δημιουργείται έτσι ένας αποστειρωμένος χώρος ή μια περιοχή εφήμερου και φτηνού «εξευγενισμού», κέντρων διασκέδασης της μιας «σαιζόν», που αφήνουν τα κτίρια ερείπια και δημιουργούν ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση.
Η αναβάθμιση της τοπικής παραδοσιακής αγοράς η προστασία της μεταποίησης είναι ένας βασικός στόχος όλων μας. Οι σχετικές προβλέψεις στο ζήτημα της τοπικής αγοράς και της μεταποίησης του ΡΣΑ, στο Παράρτημα, Αρ.46 (Π.22) είναι θετικές και στη σωστή κατεύθυνση.
Τέλος σε ότι αφορά τη χωροθέτηση μεγάλων πολυκαταστημάτων (Mall) στην πόλη του Μοσχάτου - Ταύρου οφείλουμε να είμαστε ξεκάθαροι. Ο Δήμος μας δεν διαθέτει  την πολυτέλεια να χάσει και άλλο από το παραδοσιακό του εμπόριο και τη μικρή μεταποίηση. Ήδη κατά μήκος της οδού Πειραιώς στο τμήμα που διασχίζει τον Δήμο μας, αλλά και στα όρια με γειτονικούς δήμους (πχ Ρέντη) λειτουργούν πολυκαταστήματα. Είναι υπεραρκετά και περισσεύουν, έχοντας προκαλέσει μεγάλη ζημιά στους  εμπόρους και τους βιοτέχνες του Μοσχάτου και του Ταύρου.. Η φούσκα της κτηματαγοράς η οποία από το 2004 επιχειρεί να χωροθετήσει και άλλα εμπορικά κέντρα εκατοντάδων χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων πρέπει να σταματήσει τώρα, απαγορεύοντας την εγκατάσταση τους εντός του αστικού ιστού με ρητή σχετική αναφορά στο ΡΣΑ.

Ζ. Δίκτυο μεταφορών
(ΗΣΑΠ, Προαστιακός, Τραμ, Λεωφορεία), κυκλοφοριακό, χώροι στάθμευσης
  
Η παρουσία των μέσων σταθερής τροχιάς (ΜΣΤ) οφείλεται   στη θέση του Δήμου μας ανάμεσα στην Πρωτεύουσα και στο Λιμάνι του Πειραιά. Η ύπαρξη δικτύου μεταφορών τονώνει την τοπική αγορά προϊόντων και υπηρεσιών, τη μεταποίηση, την αναψυχή αλλά και τις δραστηριότητες πολιτισμού. Αποτελεί μία δίκαιη και δημοκρατική προοπτική καθώς επιτρέπει σε όσους δεν έχουν τη δυνατότητα ή δεν επιθυμούν να κινούνται με ΙΧ να έχουν ισότιμη πρόσβαση στους χώρους κατοίκησης, εργασίας, στους δημόσιους χώρους.
Αυτή τη στιγμή το Μοσχάτο και αυτό λόγω της θέσης του ανάμεσα σε Αθήνα Πειραιά, ταλανίζεται από ένα υπερφορτωμένο κυκλοφοριακό δίκτυο, παρότι διαθέτει ένα αξιόλογο δίκτυο κεντρικών δρόμων, Μακρυγιάννη, Χρυσοστόμου Σμύρνης, Πίνδου, Κωνσταντινουπόλεως, Πλάτωνος, Καποδιστρίου.
Γιατί τότε έχει υπερφορτωθεί κυκλοφοριακά;
 Γιατί δέχεται εκατοντάδες  αυτοκίνητα κατοίκων άλλων περιοχών των νότιων προαστίων, που μετακινούνται από και προς τον κεντρικό Πειραιά και την βιομηχανική περιοχή του Κηφισού τις ώρες αιχμής, μεταφέροντας εργαζόμενους και κατοίκους οι οποίοι δεν έχουν άλλο μέσον να προσεγγίσουν την εργασία και την κατοικία τους.
1.Συμφωνούμε πλήρως με τις προτεινόμενες από το ΡΣΑ επεκτάσεις των ΜΣΤ και την ενίσχυσή τους.
2.Στον Ταύρο η τριχοτόμηση της πόλης από μεγάλους οδικούς  και σιδηροδρομικούς άξονες ( Π.Ράλλη, Πειραιώς, Κων/λεως) δυσχεραίνει την επικοινωνία των επιμέρους γειτονιών και επιβαρύνει ιδιαίτερα την κυκλοφορία πεζών και αυτοκινήτων ενώ οι ατμοσφαιρικοί ρύποι εκτοξεύονται  εκτός ορίων. Η υπογειοποίηση του Προαστιακού, η αποτροπή της κύριας κυκλοφορίας προς γειτονικούς δήμους (Καλλιθέα, Ρέντης) μέσω του οικιστικού ιστού του Ταύρου, η επέκταση ΜΣΤ στην οδό Πειραιώς και στη Λ. Καλλιρόης θα συμβάλλουν ουσιαστικά  στην ανακούφιση της κυκλοφοριακής επιβάρυνσης.Αναγκαία η διαμόρφωση του κόμβου Πειραιώς και Χαμοστέρνας σε χώρου πρασίνου και άθλησης.
3.Η στάθμευση των αυτοκινήτων αποτελεί σοβαρό πρόβλημα στη λειτουργία της πόλης. Χρειάζεται συγκεκριμένη και εξειδικευμένη πολιτική για την εφαρμογή ενός προγράμματος στάθμευσης που θα δίνει κίνητρα για τη δημιουργία θέσεων και ταυτόχρονα θα επιβάλλεται η δημιουργία θέσεων στάθμευσης απόλυτα αναλογικών με τη χρήση των ακινήτων χωρίς τη δυνατότητα μετατροπής τους σε χρήμα. 
4.Είναι απαραίτητη η δημιουργία υπόγειων θέσεων στάθμευσης στο σταθμό του Προαστιακού και στο σταθμό  ΗΣΑΠ στον Ταύρο σε οικόπεδο ιδιοκτησίας του δήμου.
5.Σχεδιασμός νέου συγκοινωνιακού δικτύου σύνδεσης Ελαιώνα-Ταύρου με παραλία.
Η.Αστικό πράσινο και θαλάσσιο μέτωπο
Απέναντι στην επιδείνωση του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής το νέο ΡΣΑ αντί να προσθέτει, αφαιρεί και άλλους ελεύθερους και πράσινους χώρους από το σώμα της πόλης . Προτείνεται με το σχέδιο ριζική αλλαγή του χαρακτήρα του Ελαιώνα και μετατροπή του σε υποδοχέα χρήσεων, που η πόλη θέλει να κρύψει στην πίσω αυλή της
 
Για αυτό τον λόγο δεν προτείνουμε αλλά απαιτούμε να ενσωματωθεί στο νέο ΡΣΑ:

1.Η γενική αρχή της ενίσχυσης του αστικού πρασίνου στον Ελαιώνα. Να μην υπάρξει δηλαδή ουδεμία αλλαγή επί το δυσμενέστερο σε σχέση με τον νόμο του 1995.  Ότι ήταν πράσινο θα μείνει πράσινο και θα εμπλουτιστεί.
2.Υλοποίηση των βασικών έργων υποδομής, όπως το οδικό δίκτυο και η διαμόρφωση των πρανών του ρέματος Προφήτη Δανιήλ.
3.Καμιά νέα κυκλοφοριακή φόρτιση της περιοχής λόγω έργων υπερτοπικής σημασίας στον Ελαιώνα χωρίς προηγούμενη μελέτη διαβούλευση με τους φορείς της πόλης και την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

4.Η δημιουργία του μητροπολιτικού πάρκου υψηλού πρασίνου στην Ζώνη1 ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου στο νέο ΡΣΑ. Στην περίπτωση της Ζώνης 1 το ΥΠΕΚΑ  κινείται στη λάθος κατεύθυνση προτείνοντας  τη δημιουργία πόλου υπερτοπικής εμβέλειας με χρήσεις πολιτισμού -να ξεκαθαριστεί επίσης ότι με την έννοια πολιτισμός δεν εννοούμε την υποκουλτούρα των αναψυκτηρίων της ακτής και τη μαζική κουλτούρα των πολυκινηματογράφων, των διαφόρων χώρων μαζικής αναψυχής τύπου Village και Allou Fan Park,από αυτά χορτάσαμε!- , εκπαίδευσης, αναψυχής, εστίασης, εμπορίου με υπερβολικές αυξήσεις στους συντελεστές δόμησης, κάλυψης και ύψους. Καμιά μετατροπή του παράλιου μετώπου της πόλης μας σε χώρο ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής.
5.Απομάκρυνση των στρατοπέδων από την πόλη και παραχώρησή της γης τους στο δήμο σαν χώρων πράσινου και αναψυχής

Θ.Κοινωνικές υποδομές
(υγείας, εκπαίδευσης, πρόνοιας, αθλητισμού, κοινωνικής αλληλεγγύης)

Με την κρίση, αφού οι φούσκες της ιδιωτικής περίθαλψης, εκπαίδευσης κ.α. έσκασαν, οι πολίτες προσφεύγουν εκ νέου στις δημόσιες κοινωνικές υποδομές, ενώ όμως ταυτόχρονα η νεοφιλελεύθερη απελευθέρωση της αγοράς επιδεινώνει την κατάσταση. Ιδιωτικά νοσοκομεία-ξενοδοχεία πολυτελείας για τους λίγους που όμως στέλνουν τα βαριά περιστατικά στα δημόσια, ιδιωτικά σχολεία για εκλεκτούς στα βόρεια προάστια, ιδιωτικά δήθεν πανεπιστήμια για αφελείς. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια, παρά την οργανωμένη υποβάθμιση και τον οικονομικό στραγγαλισμό των κοινωνικών υπηρεσιών, οι εκπαιδευτικοί του Δημοσίου συνεχίζουν να μαθαίνουν στα παιδιά μας γράμματα, οι γιατροί του ΕΣΥ στη μεγάλη τους πλειοψηφία να θεραπεύουν και να σώζουν ζωές.
Οι δημόσιοι και δημοτικοί παιδικοί σταθμοί συνεχίζουν -πολύ φοβούμαστε για λίγο ακόμη λόγω της κατάργησης κάθε κοινωνικής πολιτικής από την κυβέρνηση-να στηρίζουν τους εργαζόμενους γονείς και να φροντίζουν τα νήπιά μας. Τα ΚΑΠΗ συνεχίζουν να είναι το ήρεμο φιλικό αγκυροβόλιο των ηλικιωμένων. Αλλά και για όσους δεν μπορούν, για όσους βρίσκονται αποκλεισμένοι πίσω από τα τείχη όπως οι μετανάστες, εθελοντικές πρωτοβουλίες συμπολιτών μας όπως το Σχολείο Ελληνικών για μετανάστες της Κίνησης Πολιτών Μοσχάτου «Μεσοποταμία» (και όχι οι ακριβοπληρωμένες στημένες από τις κυβερνήσεις ψευδώνυμες ΜΚΟ) είναι οι θεσμοί που κάνουν την ένταξή τους πιο εύκολη, τη ζωή τους πιο ανθρώπινη.  Με δεδομένη την οικονομική εξαθλίωση του κόσμου, όλο και περισσότεροι θα προσβλέπουν στις δημόσιες δομές υγείας, εκπαίδευσης, πρόνοιας, αθλητισμού και κοινωνικής αλληλεγγύης, για τη διατήρηση ενός στοιχειώδους επιπέδου ζωής. Η ενίσχυσή τους είναι όρος επιβίωσης για την πόλη.
Αυτό σημαίνει ενίσχυση των προσβάσεων,
βελτίωση των υποδομών και μικρές αστικές αναπλάσεις σε όλους και γύρω από:
1.Τις υποδομές εκπαίδευσης (δημοτικά σχολεία, γυμνάσια, λύκεια, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών )
2.Τις υποδομές πρόνοιας και πρωτοβάθμιας περίθαλψης (παιδικοί σταθμοί και νηπιαγωγεία, ΚΑΠΗ, ιατρεία του ΙΚΑ)
3.Τις δημόσιες αθλητικές υποδομές (γήπεδα, γυμναστήρια)
Σημαίνει ακόμη άμεση δημιουργία νέων κοινωνικών υποδομών. Γενικές υποδομές πρόνοιας για τον γενικό πληθυσμό αλλά και ειδικές υποδομές αλληλεγγύης για τους συμπολίτες μας που βιώνουν χειρότερα από όλους την κρίση - τους άστεγους, τους χρόνια άνεργους, τους μετανάστες.
Επομένως το ΡΣΑ πρέπει να εμπλουτισθεί με προβλέψεις για δημοτικά ιατρεία και δημόσια μικρά τοπικά κέντρα υγείας, δημοτικά κοινωνικά φαρμακεία, ΚΑΠΗ, νέους δημοτικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία, ειδικά σχολεία για ΑΜΕΑ, συμβουλευτικούς σταθμούς και σταθμούς υποδοχής για εξαρτημένους από ψυχότροπες ουσίες, σταθμούς στήριξης και ξενώνες για κακοποιημένες γυναίκες, συσσίτια και ξενώνες αστέγων, δημοτικό δίκτυο χώρων στήριξης και ένταξης των μεταναστών.

Ι. Ο «Καλλικράτης» επιβάλλει αναγκαίες παρεμβάσεις στο Ρυθμιστικό.

Η ένωση των δυο δήμων Μοσχάτου – Ταύρου, ήταν μια ακόμα αποτυχημένη επιλογή του «ΚΑΛΛΙΚΡΆΤΗ», που με έωλα κριτήρια ένωσε δυο περιοχές, που ελάχιστα ή καθόλου κοινά στοιχεία έχουν. Μάλιστα μεταξύ των οικιστικών περιοχών των δυο πρώην δήμων, μεσολαβούν πολλά εμπόδια, λεωφόρος Πειραιώς, σιδηροδρομικές γραμμές και μια μεγάλη περιοχή χωρίς κατοικία. Διαμορφώθηκε μια περιοχή από τις παρυφές του κέντρου της Αθήνας ως τον Πειραιά και τον Φαληρικό Όρμο.
 Η περιοχή που καταλαμβάνει ο Δήμος  Μοσχάτου  - Ταύρου σύμφωνα με το Σχέδιο ΡΣΑ 2021 θεωρείται και σωστά ιδιαίτερα σημαντική και με στρατηγική σημασία όσον αφορά τη «σύζευξη» των Κέντρων Πόλης Αθήνας και Πειραιά .
Μάλιστα αναφέρεται ως «ενδιάμεσος χώρος» με ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο.
Αποτελεί  μέρος της δικτύωσης της συζυγίας Αθήνας-Πειραιά ακολουθώντας τους άξονες
-μέρος της Ζώνης ΟΣΕ, την οδό Πειραιώς , Κηφισό ποταμό ,Παράλιο Μέτωπο ,Ιλισό ποταμό , τις γραμμές ΗΣΑΠ και τα Μακρά Τείχη .
Στα πλαίσια της Αστικής ανασύνθεσης των Αξόνων αυτών , οι περιοχές κατοικίας που βρίσκονται ανάμεσα στην Ακρόπολη και το Θαλάσσιο Μέτωπο ανήκουν στο μεγαλύτερο μέρος τους στο Δήμο  Μοσχάτου  - Ταύρου.
Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν με γνώμονα και το ΡΣΑ 2021 να καταβληθεί προσπάθεια «σύζευξης» και εντός του Δήμου ως συνέχεια του ευρύτερου σχεδίου σύζευξης και ανάδειξης των δομικών στοιχείων της κεντρικότητας της Πόλης.
Στην κατεύθυνση αυτή ορισμένες ενέργειες που θα μπορούσαν να γίνουν είναι:
Ανάδειξη και Δημοτική συγκοινωνιακή  διασύνδεση των Πολεοδομικών Κέντρων και των αγορών των δύο επιμέρους συνοικιών Μοσχάτου και Ταύρου.
•Σύνδεση των μέσων σταθερής τροχιάς ΗΣΑΠ και τραμ με τα υπόλοιπα μέσα (λεωφορεία-τρόλεϊ ) δια μέσου και της οδού Πειραιώς  και συσχέτισή τους με τον Ποδηλατόδρομο.
•Δημιουργία  πρόσθετων πεζογεφυρών στις γραμμές του  ΗΣΑΠ και ανάδειξη –ενοποίηση της Πολεοδομικής Ενότητας Βόρεια του Μοσχάτου.
•Δημιουργία οδού, ελεγχόμενης κυκλοφορίας, με παράλληλη χρήση και ως πεζοδρόμου και ποδηλατοδρόμου, που θα αρχίζει από την προέκταση της λεωφόρου Μακρυγιάννη στο Βόρειο τμήμα Μοσχάτου, πίσω από τις γραμμές του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου και δια μέσου του γηπέδου του ιστορικού Φωστήρα και των γραμμών του προαστιακού, θα ενώνει την τοπική αγορά του Μοσχάτου με την τοπική αγορά του Ταύρου.
•Ανάδειξη και ένταξη στη Ζωή της πόλης των αρχαιολογικών στοιχείων των Μακρών Τειχών.
Επίλογος
Έχουμε όλες και όλοι συμφωνήσει πως ο Δήμος μας, όπως όλη η χώρα, έχει βυθιστεί σε μία βαθιά κρίση. Η πόλη μας ζει δυστυχώς μία από τις πιο σκληρές εκδοχές της οικονομικής και κοινωνικής καταστροφής της ελληνικής κοινωνίας. Την καταστροφή της μικρής και μεσαίας αστικής τάξης.
Το νέο ΡΣΑ έρχεται σε μία στιγμή στην οποία οι κυβερνήσεις του Μνημονίου έχουν επιδοθεί σε μία προσπάθεια επιβολής του «Δόγματος του Σοκ», δηλαδή της διάλυσης της κοινωνίας και της καταστροφής του περιβάλλοντος.
Υπό αυτές τις συνθήκες κανείς δεν πιστεύει ότι το ΡΣΑ θα τετραγωνίσει τον κύκλο. Είμαστε επίσης σίγουρες και σίγουροι πως ακόμα και σε περίπτωση που το ΡΣΑ περιλαμβάνει στόχους και σημεία τα οποία εμποδίζουν την πολιτική της εφαρμογής του Μνημονίου, τη λεηλασία της δημόσιας περιουσίας και την ανάπτυξη των αχαλίνωτων κερδοσκοπικών δραστηριοτήτων στη γη, θα το αλλάξουν ή δεν θα το ψηφίσουν ποτέ. Έτσι και αλλιώς την τελική υπογραφή σε αυτό θα θέσουν οι κορυφαίοι υπεύθυνοι της δημοκρατικής εκτροπής και της λεηλασίας, οι υπουργοί του Μνημονίου και της Τρόικας αν δεν τους ανατρέψουμε άμεσα.
Όμως αξίζει τον κόπο να αγωνιστούμε σε κάθε επίπεδο – και η διαβούλευση για το ΡΣΑ είναι ένα τέτοιο – να διαμορφώσουμε τις νέες ιδέες για τον τόπο μας, το δικό μας σενάριο εξόδου από την κρίση, με στόχο την οικοδόμηση μίας νέας ανθρώπινης, δημοκρατικής και δίκαιης πόλης. Έχοντας εμπιστοσύνη στους πολίτες του Μοσχάτου και του Ταύρου που τόσα χρόνια αγωνίστηκαν με επιτυχία πολλές φορές και διέσωσαν χώρους και αξίες. Σε όσες και όσους κατόρθωσαν να εμποδίσουν καταστροφές, να βελτιώσουν την καθημερινότητα μας.
Θα συνεχίσουμε μαζί τους, για να έλθει πιο σύντομα η ώρα που ο λαός μας θα ξαναπάρει τη χώρα μας, την πόλη μας και τη ζωή μας πίσω.
                                     
                                                  Δημοτική Κίνηση Μοσχάτου – Ταύρου
                                                                      ΔΡΑΣΗ ΤΩΡΑ!

ΠΗΓΗ:ΔΡΑΣΗ ΤΩΡΑ!!  ΚΑΙ    ΕΔΩ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.